Header image

Over Ingrado

Ingrado als kenniscentrum

Ingrado heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot het kenniscentrum voor zowel doorstroomcoaches en leerplichtambtenaren als voor beleidsmakers en andere betrokkenen bij het leer- en ontwikkelrecht van jongeren. Vanuit het kenniscentrum delen we kennis vanuit de praktijk, wetenschappelijke kennis en kennis over beleid, wet- en regelgeving. Ingrado is één van de oprichters van het landelijk kennisnetwerk schoolaanwezigheid.

Onze visie legt de nadruk op het positieve: wat kan een kind of een jongere wél? We streven naar gelijke kansen voor jongeren, op maat waar het moet gebaseerd op individuele behoeften en ondersteuning. Jongeren krijgen de mogelijkheid zich te ontwikkelen en een passende plek in de maatschappij te vinden, of dit nu via onderwijs, werk of dagbesteding of via een ander ontwikkeltraject is.

Ingrado richt zich in de komende vijf jaar op drie speerpunten:

A. Het recht op onderwijs en ontwikkeling van iedere jongere
Goed onderwijs is een voorwaarde voor een optimale ontwikkeling en goede toekomst-perspectieven voor kinderen en jongeren. Aanwezig kunnen zijn op een school of leer-/ontwikkelplek is hiervoor noodzakelijk. Door te redeneren vanuit leerrecht in plaats vanuit leerplicht maken we hiervan een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Denken en handelen vanuit verzuim (wie is er niet?) maakt plaats voor denken en handelen vanuit aanwezigheid (wat is er nodig om iedereen zoveel als mogelijk aanwezig te laten zijn?).

B. Een sterke en gewaardeerde beroepsgroep
Langs verschillende wegen willen we de positie van onze leden versterken zodat zij beter in staat worden gesteld om begeleiding te bieden aan jongeren voor wie het recht op onderwijs en ontwikkeling in het gedrang komt. Ingrado is voornemens om een positieve bijdrage te leveren aan eventuele aanpassingen in wet- en regelgeving. Hierdoor kunnen de rol en positie van onze leden versterkt en meer zichtbaar worden.

C. Een verbonden en sterke vereniging
De kracht van Ingrado is de verbinding met onze leden en daarmee met de praktijk. We willen die kracht vergroten door de verbinding met onze leden en de verbinding van de leden onderling te versterken. Daardoor komen we tot nog beter gedragen standpunten.

 

"Iedere jongere heeft recht op onderwijs en ontwikkeling, daar maken wij werk van!"